Mnoho z Vás si jistě vzpomene na legendární Babettu, která byla vidět na silnicích, kam jen oko dohlédlo. S její pomocí jste se dostali do svého cíle, pomalu, ale bez námahy. A pokud Vám došel benzín, mohli jste šlápnout do pedálů a došlapat si natankovat. Dalo by se říct, že to bylo takové motorové kolo. Startování probíhalo našlápnutím na místě nebo šlapáním za jízdy. I já měl zkušenost s jízdou na Babettě, kdy za Vás vyjela každý kopec a do větších krpálů se mohlo pomoci šlapáním.
Možná si vzpomenete i na moped Manet Korado. Ten se vyráběl až do roku 2006, kdy byla jeho výroba ukončena. Následně dlouhou dobu zela v tento segmentu na trhu velká díra, a to až do roku 2020. Tehdy na trh přinesla společnost MP Korado model SUPERMAXI 50 EFI Euro4. Ten ještě plnil starší normu EURO 4.
Pokud jezdíte ve městě, pak jistě víte, že doprava se čím dál více zhoršuje a dostat se někam po městě nebo mimo velká města na nákup, bývá občas problém. Můžete využít MHD, což se ve městech nabízí, ne všude je ale k dispozici, případně se Vám nechce čekat. Ideálním řešením jsou motorky, případně rovnou mopedy. A jeden takový jsme měli možnost otestovat. A nejen tak ledajaký. Moped od výrobce MP Korado plným názvem mpKorado Supermaxi 50 EFI Euro5 II, nástupce výše zmíněné verze s EURO 4. Momentálně je to jediný moped se šlapkami na trhu v České republice.
Představení
Nejprve si pojďme říci něco obecně o mopedu Supermaxi 50. Jedná se o menší moped, který může být jedno nebo dvousedadlový. V zadní části můžete mít umístěnou bednu, do které lze ukrýt drobnosti, nějaké základní náhradní díly, nákup nebo základní věci, pokud jedete například na chatu nebo se přemisťujete po okolí. Nosnost dvousedadlové verze je až 170 Kg, tudíž dvě průměrné osoby s jistotou uveze. Pokud ale budete mít za sebou Motokufr, můžete se cítit ve dvou osobách trochu stísněněji. Já se svými 100 kg a 188 cm výšky jsem neměl vůbec žádný problém s prostorem. Sedadlo je pohodlné, měkké a ani na delších vzdálenostech jsem neměl žádné otlačeniny.
Zapomeňte na ukazování rukou při změně směru jízdy, Supermaxi 50 je vybaven blinkry v LED provedení. Stejný typ osvětlení naleznete i na potkávacích a dálkových světlech. Díky tomu nebudete mít problém i v noci. Pro nastartování slouží elektrický startér, případně Vaše noha a šlapky. O výhled zpět se starají zrcátka, která jsou na obou stranách. Máte tak poměrně slušný přehled o tom, co se děje za vámi.
mpKorado Supermaxi 50 EFI Euro5 II stojí na 14“ kolech, které kryjí blatníky z nerezové oceli. Odstavit moped můžete buď na klasický stojan nebo opřít o boční stojánek. V obou variantách byl moped stabilní a neměl jsem pocit, že by se měl překlopit.
O pohon se stará nový motor splňující, jak název napovídá, emisní normu EURO 5. Objem pohonné jednotky je 49 ccm poskytující výkon 2 kW při 7 500 otáčkách za minutu. K řízení Supermaxi 50 nepotřebujete zvláštní řidičský průkaz, stačí klasické Bčko na auto. A legislativní příkazy? Skoro žádné! Stačí moped zaregistrovat, platit nízké povinné ručení a můžete směle jezdit. Žádné STK již není potřeba.
Jízda
Pokud chcete nastartovat máte dvě možnosti. Buď aktivujete elektrický startér a motor hned naskočí nebo využijte šlapek a z nostalgie našlápnete. Obě varianty jsou možné a obě možnosti fungují skvěle. Pokud se podíváte výše na popis motoru, je jasné, že nemůžete čekat rozjezdy ve stylu Rychle a Zběsile. K tomu opravdu mopedy nejsou určeny. Jakmile přidáte plyn, agregát zabere a vy se klidně a jistě rozjedete. Akcelerace je postupná a v nízkých otáčkách poměrně pomalá. Jakmile se ale dostane motor do otáček, dostaví se plný výkon a pružnost je pak mnohem lepší.
I v kopcovitém terénu neztrácí mpKorado Supermaxi 50 EFI Euro5 II dech a pokud máte motor stále v otáčkách, nemá problém v kopci i zrychlit. Maximálního výkonu totiž dosáhnete právě v 7 500 otáčkách za minutu, z čehož je patrné, proč je pružnost ve vyšších rychlostech lepší. I s mou váhou jel moped svižně a neměl žádný problém. A pokud Vám přijde, že se rozjíždíte pomalu, můžete využít nožní asistenci a odstrčit se. Jakmile se dostanete do otáček, můžete drandit. S vysokými otáčkami ale také přichází poměrně velký řev pohonné jednotky a silné vibrace. Do cca 40 km/h je vše naprosto v pořádku, se stoupající rychlostí pak začnete pociťovat poměrně silné vibrování celého mopedu.
V obcích bez problémů udržíte rychlost s ostatními, neboť maximální rychlost je stanovena na 45 km/h, nicméně 50 km/h nebude problém se dostat. Mimo obec se nemusíte úplně cítit komfortně, když okolo vás jezdí ostatní účastníci silničního provozu vysokou rychlostí. Běžné nerovnosti na komunikacích rozhodně nevadí, odpružení je slušné a společně s pohodlným sedlem si zadek rozhodně nenarazíte.
Předností mopedu Supermaxi 50 je jeho nízká spotřeba paliva. Průměrně si řekne o cca 2 litry, což při 3,5 litrové nádrži znamená více jak 150 km. Samozřejmě záleží na rychlosti, kterou jedete. Pokud budete neustále držet maximální rychlost, dostanete se na dojezd cca 150 km. Při nižších rychlostech vám může nádrž vystačit i na pár desítek kilometrů navíc. Pokud palivo dojde, můžete šlápnout do pedálů a k pumpě došlapat. Zdvih šlapek je ale nízký, berte to spíše jako nouzovku.
Brzdy jsou bubnové, ale pro rychlosti, na které je moped konstruován, jsou dostatečné a bez problémů zastavíte. K brždění je silnější přední brzda, nicméně v kombinaci se zadní poskytují obě dost velkou oporu. Když už mluvíme o brzdách, pak obě jsou páčkové, na každém řídítku jedna. Na jedné straně je umístěn startér a ovládání světel, na straně druhé pak přepínač dálkového a potkávacího světla, blinkry a houkačka. Obě zrcátka poskytují slušný rozhled, díky čemuž nebudete mít potřebu tolik otáčet hlavou dozadu.
Shrnutí a cena
Jízdu jsem si velmi užil, vrátil jsem se do dětství, kdy jsem drandil na polní cestě se šlapací Babettou. Jako u každého dopravního prostředku si musíte říct, co od něj očekáváte. Rozhodně se zde nedočkáte trhače asfaltu nebo závodního motocyklu. K tomu tento moped ani není určen. Ale jako dopravní prostředek po městě, mezi obcemi, na nákup, na návštěvy a jako jednoduchý stroj na vaše cesty je naprosto ideální. S minimálními náklady na pohonné hmoty, pojištění a bez dalších požadavků na řidičský průkaz, se dostanete vždy tam, kam potřebujete.
Jednoznačnou výhodou je moderní agregát splňující normu Euro 5 s nízkou spotřebou paliva, celkové pohodlí (hlavně v běžných rychlostech) a LED osvětlení, které je i vpředu dost silné. Menší nevýhodu bychom spatřovali ve velkých vibracích a hluku při vyšších rychlostech. Zdvih šlapek by mohl být také vyšší. Tím ale za nás nevýhody končí.
Cena jednosedadlové varianty je stanovena na 37 990,- Kč a za dvousedadlové provedení si připlatíte dvě tisícovky. Za nás je větší varianta sedadla lepší, můžete měnit posez a v případě potřeby svézt i druhého cestujícího. Pokud se vám to zdá mnoho, pak vězte, že za podobnou cenu dostanete méně kvalitní elektro kolo, případně průměrné jízdní kolo. A ano, někteří mohou namítat, že elektromoped je v nižší cenové relaci, za tu cenu ale dostanete mizivý dojezd, který se nemůže rovnat právě benzínovému mopedu.